Transport krajowy i zagraniczny

Transport kombinowany, intermodalny, multimodalny – objaśnienia

Transport kombinowany, intermodalny, multimodalny – objaśnienia

Choć według międzynarodowych instytucji europejskich istnieje rozróżnienie na transport intermodalny, multimodalny i kombinowany, to możemy dla uproszczenia przyjąć, iż transport kombinowany opiera się na wykorzystywaniu na jednej trasie różnych gałęzi środków transportu, najczęściej przy zachowaniu na całej trasie tej samej jednostki ładunkowej (jak paleta czy kontener). W praktyce najczęściej łączy się transport drogowy z kolejowym. Na pierwszym etapie firma transportowa wykorzystuję swoją flotę samochodów w celu dostarczenia i załadunku towarów na pojazd kolejowy. Pociąg przewozi ładunki na inną stację, gdzie czekają już samochody gotowe na ich odbiór i dowóz do miejsca przeznaczenia. Aby uniknąć kosztownego i czasochłonnego przeładunku, na każdym etapie trasy stosuje się takie same jednostki ładunkowe, czyli naczepy samochodowe albo kontenery.

Choć kolej jest tu najczęściej wybieraną opcją, to naturalnie w żadnym wypadku nie jedyną. W zależności od potrzeb i możliwości przewoźnika i klienta, lub też charakterystyki samej trasy, wykorzystuje się też transport wodny (czyli żeglugę śródlądową, promy, a także okręty towarowe w celu pokonania większych odległości) lub powietrzny (największe samoloty transportowe zabierają do 250 ton ładunku). Transport kombinowany pozwala znacząco obniżyć koszty przewozu towarów, dlatego na giełdzie transportowej spedytor i przewoźnik powinni dokładnie przedyskutować dostępne w tym kontekście możliwości, aby wybrać możliwie najtańszą a jednocześnie sprawną opcję.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *